Schoenenketen vanHaren ziet geen heil meer in het openen van nieuwe winkels in Nederland. Dat zei ceo Krein Bons dinsdag op het congres Bricks in Retail. “Wij groeien alleen nog in vierkante meters, niet in filialen.”
VanHaren beschikt momenteel over 143 vestigingen en daar kunnen volgens Bons hoogstens nog enkele filialen bijkomen. De retailer investeert dit jaar echter in het optimaliseren van het verkoopoppervlakte binnen de bestaande portefeuille. Eind vorig jaar werd de winkel in Den Bosch bijvoorbeeld al vergroot tot flagshipstore door de naastgelegen locatie te huren. “Wanneer we het oppervlakte met de helft vergroten, neemt de omzet natuurlijk niet net zo hard toe”, aldus Bons. “Maar uit onze berekeningen blijkt dat die toch zomaar met twintig procent kan stijgen.”
Groei is volgens de ceo een must, omdat de kosten alsmaar blijven doorstijgen. Zo blijven de huren toenemen, wordt het personeel relatief duurder en wordt er steeds meer uitgegeven aan energie en investeringen. Door de oppervlakte te vergroten wil de ceo de kracht van het ‘schoenenwarenhuis’ benutten. “Mensen willen veel keuze, dus dan moet je ze dat ook bieden. Daarom kopen ze ook op online platforms als Wehkamp, waar wij ook te vinden zijn.”
De retailer ziet verder mogelijkheden om per regio andere collecties te hanteren, om aan te sluiten bij de lokale wensen. Het volledige assortiment is dan online te verkrijgen, ook in de winkel. “Daar zit onze kracht”, stelt Bons.
De online bestellingen bij vanHaren worden gratis bezorgd en kunnen ook kosteloos worden geretourneerd. Waar Zalando volgens hem kampt met een retourpercentage van 55 procent, ligt dat bij de Nederlandse schoenenketen op 21 procent. VanHaren profiteert onder meer van een consistente pasvorm en een goede prijs-kwaliteitverhouding, waardoor de neiging tot retourneren wordt beperkt. ”Toch willen we dat percentage verder terugdringen met behulp van technologie”, aldus Bons.
Reacties 0