Google maakt met Google Shopping misbruik van zijn machtspositie. Dat stelt de Europese Commissie in een voorlopige conclusie van een onderzoek dat is gestart naar de dominantie van de Amerikaanse technologiegigant.
Een consument die online zoekt naar een product, ziet zoekresultaten bovenaan de pagina staan waarvoor adverteerders hebben betaald. Hiermee maakt Google volgens de commissie inbreuk op het mededingingsrecht en krijgen consumenten een eenzijdig beeld voorgeschoteld.
Negentig procent van de Europese consumenten maakt gebruik van Google bij een online zoektocht. “Als je niet kan worden gevonden, kan je geen zaken doen”, schetst eurocommissaris Margrethe Vestager. Het technologieconcern hangt een boete boven het hoofd, die kan oplopen tot zo’n 6,5 miljard dollar.
In zijn thuisland lag Google al eerder onder vuur vanwege zijn dominantie. Onder meer Microsoft en recensiesite Yelp hadden klachten ingediend over machtsmisbruik, waarna de zogenoemde Federal Trade Commison een onderzoek instelde. In januari 2013 werd in het voordeel van Google beslist, nadat Google een aantal aanpassingen in het zoeksysteem had doorgevoerd.
In een uitgelekte interne memo aan zijn werknemers stelt Google dat zijn dominantie binnen Europa niet zo groot is. Consumenten hebben via bijvoorbeeld apps, Bing en Facebook voldoende keuzemogelijkheden. ‘We hebben een zeer sterke zaak’, aldus het concern.
Tegelijkertijd met het onderzoek naar de machtspositie van Google Shopping start een ‘diepgaand’ onderzoek naar Googles besturingsprogramma Android. Google zou producenten van bijvoorbeeld tabets dwingen hun devices alleen van zijn eigen apps en diensten te voorzien.
Brussel neemt Google Shopping onder vuur
Gepubliceerd op 16 april 2015 om 07:13
Reacties 0