​'Ahold en Delhaize praten over megafusie'

Ahold en Delhaize bespreken wederom de mogelijkheden van een fusie. De gesprekken hierover bevinden zich in een vroeg stadium, meldt de krant De Tijd op basis van ingewijden.

Door een fusie zouden de supermarktketens qua marktwaarde tot de vijf grootste supermarktconcerns ter wereld gaan behoren. Ahold is met een marktwaarde van 15,4 miljard euro ruim twee keer zo groot als Delhaize dat op 7,5 miljard euro uitkomt. De omzet van het Nederlandse en Belgische concern lag vorig jaar op respectievelijk 1,3 miljard en 762 miljoen euro. Ahold beschikt over 3206 winkels, terwijl het winkelbestand van Delhaize uit 3402 vestigingen bestaat. In de Verenigde Staten zouden de ketens samen de grootste speler in het noordoosten van het land worden. Delhaize heeft in Amerika meer dan dertienhonderd winkels en Ahold ongeveer 770 filialen.

De ketens vullen elkaar volgens sectormanager Dirk Mulder van ING goed aan. “Albert Heijn kan in Nederland niet veel verder meer groeien, maar heeft in België een bescheiden aantal supermarkten. Met Delhaize erbij verandert dat in één klap", zegt hij in het Algemeen Dagblad. Daarnaast profiteren ze van een grotere inkoopmacht bij hun leveranciers.

Ahold en Delhaize zaten in 2006 ook aan tafel voor een fusie. De onderhandelingen ketsten toen af op de kwaliteit van de fusiepartners. Delhaize wilde een fusie van gelijken, maar het grotere Ahold wilde dat niet. Omdat de onderhandelingen nog in een vroeg stadium bevinden zouden die vragen op dit moment nog niet aan bod zijn. Zowel Delhaize als Ahold wil nog niet reageren op de geluiden over een fusie.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!