'Ahold houdt last van margedruk'

Ahold heeft in de eerste vier maanden van 2015 het bedrijfsresultaat zien stijgen, maar bleef hinder ondervinden van margedruk. Dit voorspellen Rabobank-analisten in aanloop van de kwartaalcijfers die het concern woensdag presenteert, meldt ABM Financial News.

De bank voorziet een bedrijfsresultaat van 420 miljoen euro tegenover 392 miljoen in hetzelfde kwartaal vorig jaar. De EBIT-marge daalde in de eerste zestien weken van dit jaar als gevolg van investeringen in de online groei en hogere pensioenlasten. Volgens de marktonderzoekers daalde de omzet van Ahold in Amerika autonoom met 0,2 procent als gevolg van de timing van Pasen en teruglopende prijsstijgingen voor foodproducten. In Nederland steeg de identieke omzet naar verwachting daarentegen met anderhalf procent. Dat komt doordat Pasen hier minder invloed heeft dan in Amerika.

De kans is volgens analisten klein dat Ahold woensdag meer informatie geeft over de fusiegesprekken met supermarktketen Delhaize. Rabobank schat de kans op een doorgang van de fusieplannen in op meer dan zeventig procent. Marktkenners van de Zwitserse zakenbank UBS denken dat de mogelijke synergieën van een fusie met Delhaize niet opwegen tegen de risico's. Bovendien onderschat de markt volgens hen de mogelijke problemen die Ahold en Delhaize met Amerikaanse toezichthouders kunnen ondervinden over het samenbrengen van de Amerikaanse activiteiten van de supermarktketens.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!