Met de opkomst van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailWatching geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps van Base, Stradivarius en Amazon.
Phone Address
Online bestellingen worden lang niet altijd naar het thuisadres verstuurd. Zeker Britten hebben geen voorkeur voor pakketjes aan huis, maar verzenden die graag naar het werkadres of halen ze op in de winkel. Het Belgische telecombedrijf Base wil echter dat consumenten ieder denkbare plek als bezorgadres kunnen opgeven. De bezorger kan dankzij de koppeling met Google Maps in zijn app Phone Address nu ook naar een terras of het strand rijden. “Op vijftig meter van elkaar duikt bij de klant een foto van de leverancier op, en omgekeerd, om elkaar te gemakkelijk te vinden", legt operationeel manager Nico Vandecaveye uit. Vooralsnog is de app alleen nog inzetbaar bij een Antwerpse 'vleesbalresto', maar er lopen al gesprekken met andere (non-food)spelers.
Stradivarius
Stradivarius komt naar Nederland. Dat wil zeggen: er komt een winkel in Amsterdam. Waar en wanneer is nog onduidelijk, maar er schijnt al een geschikt pand gevonden te zijn. Echte fans weten het Zara-zusje echter al lang te vinden. De webwinkel is namelijk al bijna twee jaar online. Sinds deze week is daar een nieuwe app aan toegevoegd. Die maakt het klanten mogelijk om het laatste nieuws, de laatste trends en de beschikbaarheid van kleding in de winkels te raadplegen – al heeft de Nederlandse consument daar nu nog vrij weinig aan. Evenals aan de mogelijkheid om kledinglabels te scannen om beschikbaarheid in de winkel te checken. De app moet echter bovenal zorgen voor een snellere en gemakkelijkere shopping experience bij klanten die online kopen.
On My Way
Een app die er nog niet is, en misschien ook helemaal niet gaat komen: On My Way. Maar als het grote Amazon erachter zit, kunnen we onze ogen natuurlijk niet gesloten houden. Volgens The Wall Street Journal werkt de Amerikaanse etailer namelijk aan een applicatie die consumenten in staat stelt als koerier op te treden. Ze kunnen pakketten op hun route naar andere bestemmingen ophalen – naar het schijnt in winkels van andere fysieke retailers, waar Amazon ruimte huurt of die per pakket een vergoeding krijgen – en bezorgen bij de klant. Vergelijkbare initiatieven kwamen uit de koker van Instacart, Deliv en zeker ook Uber, maar geen van die partijen vormen momenteel een grote bedreiging voor de grote jongens in de logistieke sector.
Reacties 0