Foodwatch in actie tegen Albert Heijn en Jumbo

Consumentenorganisatie Foodwatch wil dat supermarkten Albert Heijn en Jumbo tientallen producten uit de schappen halen. Daar zouden ‘omstreden’ kleurstoffen inzitten, die mogelijk hyperactiviteit kunnen veroorzaken bij kinderen.

De verplichte waarschuwing staat sinds 2010 op tientallen producten. De verwachting was dat fabrikanten de omstreden E-nummers zouden vervangen door natuurlijke kleurstoffen, maar dat is nog niet gebeurd. De Europese Autoriteit voor Voedselveiligheid (EFSA) ziet te weinig bewijs voor de gedragseffecten van de kleurstoffen. Wel werd na het onderzoek de maximale dagdosis aangepast.

Foodwatch begint een e-mailactie om de producten met de kleurstoffen definitief uit de schappen te krijgen. Consumenten kunnen via hun site een e-mail sturen aan Albert Heijn en Jumbo. In een reactie zegt Albert Heijn dat het geen huismerken met de stoffen verkoopt. De supermarktketen heeft circa dertig verschillende artikelen van A-merken in de schappen liggen die een of meer van de stoffen bevatten. Met die merken is Albert Heijn naar eigen zeggen regelmatig in discussie om te kijken of ook zij de E-nummers kunnen schrappen.

Het gaat om de 'Southampton Six': azo-kleurstoffen E102, E110, E122, E124 en E129 en de kleurstof E104 die hyperactiviteit bij kinderen kunnen veroorzaken. Hoewel de stoffen veilig zijn bevonden voor gebruik in voedingsmiddelen, vonden onderzoekers aan de Universiteit van Southampton dat de stoffen in combinatie met natriumbenzoaat (E211) kunnen leiden tot hyperactiviteit bij kinderen.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!