Nep onttrekt 26 miljard euro aan Europese modebranche

Namaakartikelen zijn goed voor zo’n tien procent van de verkochte kleding, schoenen en accessoires in de Europese Unie. Het kost de branche op jaarbasis zo’n 26 miljard euro, schat Office for Harmonization in the Internal Market van de Europese Unie in een dinsdag gepubliceerd rapport.

Veel fashionhuizen uit het topsegment zijn gevestigd in Europa en daarom valt de schade volgens het kantoor nog veel hoger uit. Rekening houdend met effecten voor gelieerde branches en misgelopen overheidsinkomsten zou de schade uitkomen op 43,4 miljard euro.

Nep heeft ook effect op de arbeidsmarkt in de 28 EU-landen, waar meerdere landen kampen met hoge werkloosheidscijfers. Het banenverlies bedraagt 363 tot bijna 520 duizend, als de indirecte effecten worden meegerekend. Italië wordt het hardst geraakt met het mislopen van 4,5 miljard euro en vijftigduizend banen.

Fashionlabels maken ondertussen werk van de aanpak van namaak. Zo kondigde Diesel recent ‘een keihard strijd’ aan om haar naam en merk te verdedigen. Zo heeft het Italiaanse merk platform opgericht dat het merk, de producten, maar ook de innovaties en creativiteit moet beschermen tegen imitatie en illegale distributie. De nadruk ligt daarbij op illegale online aanbieders. “Iedere dag halen we wel één website uit de lucht die de naam Diesel onrechtmatig gebruikt of nepproducten aanbiedt”, stelt ceo Alessandro Bogliolo.

Sieradenmerk Buddha to Buddha heeft ook te maken met namaak. Het probleem is groot, liet oprichter Batul Loomans eerder weten aan Metro. “Op Bali, waar wij onze producten laten maken, worden er zelfs complete toeristische rondleidingen gegeven in ateliers. Alleen géven wij helemaal geen inkijkje in onze ateliers, alleen aan heel waardevolle klanten als juweliers die ons product al jarenlang verkopen. In die ateliers worden dus helemaal geen originele Buddha to Buddhaproducten gemaakt.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!