​Van Dalen al voor faillissement voor zes ton verkocht

Yari Holding betaalt tussen de 575 en 625 duizend euro voor de overname van schoenenconcern Ardenberg Groep. Het moederbedrijf van onder meer Van Dalen was dankzij een pre-pack regeling al praktisch voor het faillissement verkocht. Dat blijkt uit een verslag van stille bewindvoerder Marc van Zanten.

Het schoenenconcern had al voor zijn faillissementsaanvraag zelf uitgebreid met de nieuwe eigenaar gesproken. Op 26 juni werd om een pre-pack regeling gevraagd, zoals eerder bij Schoenenreus, Harense Smid, Marlies Dekkers en Neckermann.com al het geval was. De curator onderhandelde vervolgens twee weken met Yari Holding en enkele andere geïnteresseerde partijen over een overname.

Het schoenenconcern trok tijdens de pre-pack periode serieuze interesse van nog vier partijen. Het bod van Yari Holding sprong er volgens Van Zanten echter uit, dankzij de belofte om minimaal twaalf en maximaal zeventien winkels voort te zetten. Direct na het faillissement op 13 juli werd de verkoop afgerond.

De zustermaatschappij van Bos Group, dat onder meer het merk Geox voert, heeft 250 duizend euro over voor de inventaris van alle winkels, waarvan dus een groot aantal uiterlijk 1 november wordt gesloten. Daarnaast wordt 125 duizend euro neergelegd voor de goodwill en betaalt Yari Holding tien procent van de inkoopwaarde van de voorraad, die op 1 augustus nog in de winkels ligt. Dat levert volgens de curator naar verwachting 200 tot 250 duizend euro op.

Ardenberg beschikte ten tijde van het faillissement over 49 vestigingen van Van Dalen, Dr. Adams, Bitter, Dicapolavori en Jan Jansen. In 2014 nam de omzet nog toe van 35 naar 35,3 miljoen euro, mede dankzij de groei van onlineverkopen van een half procent van de omzet in 2013 naar vijf procent omzet een jaar later. Deze omzetgroei was volgens het concern niet voldoende om de omzetdaling in de winkels te compenseren. Het nettoverlies van het concern liep vorig jaar op van 1,6 naar ruim 2,5 miljoen euro.

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends