Doordat senioren meer online winkelen en een sterke voorkeur hebben voor lokale winkelvoorzieningen, moeten veel winkelcentra een herbestemming krijgen. Dat voorspelt WPM Research in een onderzoek.
Consumenten die nu 65 jaar worden, zijn anders dan 65-plussers van tien jaar geleden, aldus de researchers. Ze blijven bijvoorbeeld langer werken en hebben ervaring met internet en mobiele telefoons. Zo is 42 procent van de internetgebruikers in de groep 65-plussers een frequente online shopper. Ouderen zijn daarnaast kritischer op zaken als kwaliteit, gemak en service. Online boodschappendiensten spelen in op die behoeften. ‘We zien nu al dat het gebruik van online foodbestelservices als AH.nl en HelloFresh verder groeit door de vergrijzing’, aldus het rapport.
Naarmate consumenten ouder worden, neemt daarnaast de afstand af die ze bereid zijn af te leggen voor een winkel. Zo willen consumenten van tussen de 55 en 64 jaar nog circa 2,5 kilometer afleggen voor de dagelijkse boodschappen, terwijl dat bij shoppers van 75 jaar en ouder nog twee kilometer is. Vooral versspeciaalzaken in wijkwinkelcentra kunnen hiervan profiteren, aldus de researchers. Waar het aantal versspeciaalzaken de afgelopen tien jaar daalde, wordt in de vergrijsde gebieden een omslag verwacht.
Ons land telde begin 2015 zo’n 2,7 miljoen 65-plussers. In 2040 zijn dat er naar verwachting 4,6 miljoen. Daarbij verwachten de onderzoekers grote regionale verschillen. Vooral in het oosten van het land wonen in 2040 waarschijnlijk veel meer senioren dan in bijvoorbeeld Amsterdam en Rotterdam.
Door de grote regionale verschillenen en de grotere verzorgingsgebieden van winkelcentra gaan miljoen winkelmeters hun functie verliezen, voorspelt WPM Research. De onderzoekers pleiten voor herbestemming van die meters. ‘De grootste leegstand in winkels is nu al in gebieden waar de bevolkingskrimp nog wordt verwacht. Vergrijzing versterkt dit effect nadrukkelijk.’
Reacties 0