Hardgroeiend Jumbo gaat thuisbezorgen

Jumbo gaat zijn boodschappen binnen afzienbare tijd thuisbezorgen. Dat heeft ceo Frits van Eerd laten weten bij de publicatie van de halfjaarcijfers van het concern.

De keten start volgens NRC dit jaar nog met een pilot, waarna de thuisbezorging begin volgend jaar breed moet worden uitgerold. De boodschappen worden door een 'bekend gezicht' van de lokale vestigingen afgeleverd. Jumbo wil daarmee aanhaken op 'de kracht van het lokale ondernemerschap'. Het concern werkt tot nu toe alleen met pick up points voor de online boodschappen. Waar de supermarktketen er nu honderd telt, worden er in de tweede helft van dit jaar meer afhaalpunten geopend. Jumbo werkt daarnaast aan maaltijdboxen die klanten online kunnen bestellen, zo werd vorige week bekend.

De supermarktketen heeft in de eerste helft van dit jaar een omzet van 3,2 miljard euro geboekt, een groei van ruim 26 procent. Het marktaandeel van het Veghelse concern komt naar eigen zeggen uit op circa negentien procent.

De omzetgroei komt voor een groot deel voor rekening van de toename van het aantal supermarkten. Dit jaar werden de laatste C1000-supermarkten omgebouwd tot Jumbo. Deze 79 C1000-vestigingen waren in hun laatste zes maanden nog goed voor een omzet van 396 miljoen euro. Jumbo beschikt nu over 580 vestigingen.

Jumbo zag zijn autonome omzet groeien met 1,2 procent en dat is volgens de keten harder dan de markt. GfK raamt de gemiddelde marktgroei namelijk op 0,7 procent. De geconsolideerde omzet van Jumbo Groep Holding is over de eerste zes maanden gedaald van 3,76 miljard euro in de eerste helft van 2014 naar 3,56 miljard. Die daling wordt veroorzaakt door de levering van 125 C1000-vestigingen aan Ahold en Coop met een totale jaaromzet van circa één miljard euro, aldus Jumbo.

Van Eerd toont zich tevreden over de resultaten. “Om deze groei vast te houden of zelfs verder uit te bouwen zullen wij nog meer gaan investeren in de kwaliteit van onze formule en de klantgerichtheid van onze organisatie.” Jumbo’s volgende fase draait volgens hem om ‘het maken van de nodige efficiencyslagen’ en optimalisatie van de formule. Zo worden enkele tientallen vestigingen in de komende maanden verbouwd en uitgebreid. "Om de groei vast te houden of zelfs verder uit te bouwen, zullen wij nog meer gaan investeren in de kwaliteit van onze formule en de klantgerichtheid van onze organisatie."

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!