De Nederlandse detailhandel komt eind volgend jaar dicht in de buurt van het omzetniveau van voor de crisis. Na een omzetgroei van 1,5 procent dit jaar, volgt volgend jaar een plus van 1,9 procent. Dat verwacht het ING Economisch Bureau.
In de eerste zes maanden van dit jaar zag de detailhandel de omzet met één procent groeien. De bank wijst er echter op dat een breed herstel vooralsnog uitblijft en dat een deel van de winkeliers het nog zwaar heeft.
Webwinkels, supermarkten, winkels in persoonlijke verzorging en winkels in woninginrichting groeien, maar dat geldt niet voor foodspeciaalzaken, consumentenelektronica, kleding en schoenen en doe-het-zelf. ING verwacht dat sommige sectoren in de tweede helft van dit jaar nog iets van hun achterstand goed kunnen maken, maar dat alleen de modebranche de krimp nog in groei kan omzetten.
2014 | 2015 | 2016 | |
Supermarkten | 1,7% | 1,5% | 2,0% |
Foodspeciaalzaken | 0,0% | 0,0% | 0,8% |
Kleding | -1,2% | 1,0% | 1,5% |
Schoenen | -1,8% | -1,0% | 1,5% |
Woninginrichting | -0,1% | 5,0% | 2,5% |
Doe-het-zelf | 2,1% | -1,0% | 2,0% |
Consumentenelektronica | 2,2% | -3,0% | 2,0% |
Persoonlijke verzorging | 1,7% | 4,5% | 1,5% |
Webshops | 9,8% | 12% | 13% |
Totaal | 0,7% | 1,5% | 1,9% |
Gezien de lastige fase waarin de detailhandel zich momenteel bevindt is het volgens de bank positief dat het kabinet voor volgend jaar een lastenverlichting heeft aangekondigd. In totaal zouden de lasten met vijf miljard euro moeten dalen, wat zou betekenen dat een huishouden met één of twee werkenden jaarlijks gemiddeld achthonderd euro meer te besteden heeft.
Dat de omzet weer richting het niveau van 2007 gaat zorgt er volgens de bank verder niet voor dat oude consumptiepatronen volledig herstellen. Zo is de verdeling tussen food en non-food in acht jaar tijd sterk veranderd. Non-food loopt nog ver achter op het oude niveau, terwijl food juist gegroeid is. Op RetailWatching wordt dieper ingegaan op de vraag waarom retail nog niet in evenwicht is.
Reacties 0