De Nederlandse detailhandelsomzet is in juli met 3,2 procent toegenomen ten opzichte van dezelfde maand een jaar eerder. Dat blijkt uit cijfers van het CBS. In juni werd met 4,7 procent al de grootste groei in zeven jaar genoteerd.
Net als in juni is de detailhandelsomzet in juli positief beïnvloed door de samenstelling van de koopdagen. Dat effect zorgde er in mei nog voor dat er minder werd verkocht; vooralsnog de enige daling in 2015.
Met de nieuwe omzetstijging zet de overwegend positieve trend van de eerste twee kwartalen van dit jaar door, ziet het statistiekbureau. De prijzen liepen weliswaar met 0,2 procent terug, maar er werd 3,4 procent meer verkocht dan een jaar eerder.
Winkels in non-foodproducten groeiden gemiddeld met 4,3 procent. Vooral winkels in woninginrichting deden het goed met een groei van 11,5 procent, terwijl ook de elektronicabranche (4,9 procent), modewinkels (4,3 procent) en drogisterijen (3,8 procent) hun omzet zagen stijgen. De omzet van winkels in huishoudelijke artikelen en dhz-zaken liep juist met respectievelijk anderhalf en 1,9 procent terug.
Winkels in voedings- en genotmiddelen groeiden in juli met 1,9 procent ten opzichte van een jaar eerder. Supermarkten, die binnen deze categorie een omzetaandeel van 85 procent hebben, zagen hun omzet met 2,2 procent stijgen.
De online omzet nam verder met twintig procent toe, waar in juni nog een groei van 27,9 procent werd genoteerd. Multichannel retailers zijn goed voor een online groei van 22,7 procent, waar online pure players 18,3 procent meer omzet boekten.
Reacties 0