Gemeenten kunnen met een nieuwe tool een passende strategie kiezen om leegstand in de periferie te bestrijden. De tool Decentrale Retail is ontwikkeld door onder meer de Nederlandse Raad van Winkelcentra en INretail en is onderdeel van de Retailagenda.
De ontwikkelaars hebben vier mogelijke toekomstscenario’s opgesteld, gebaseerd op twee variabelen: een strikte of losse regelgeving en de macht van de markt versus de consument. Gemeenten kunnen hiermee op basis van hun specifieke kenmerken de aanpak kiezen die het beste past. Bij het scenario ‘centraal goed geregeld’ is bijvoorbeeld sprake van strikte regelgeving en veel invloed van de markt. Een mogelijke hieruit volgende aanpak is dat de gemeente gaat snijden in de decentrale retail.
Nederlandse meubelboulevards en andere winkelgebieden buiten de binnenstad zoals outletcentra omvatten in ons land circa 13,3 miljoen vierkante meter, verspreid over circa 17.150 verkooppunten. Daarvan staan volgens de initiatiefnemers bijna een miljoen vierkante meter en 3400 winkelpanden leeg. Het aantal winkelmeters moet omlaag, zegt een woordvoerder van INretail tegen Binnenlands Bestuur. “Maar de vraag is: op welke manier?"
De ontwikkelaars hebben volgens hem geen voorkeur voor een scenario. "De keuzes zullen in heel Nederland verschillend zijn, omdat je rekening moet houden met je eigen locatie, je directe omgeving en het verzorgingsgebied”, aldus de woordvoerder.
Reacties 0