​Zorgen over voortbestaan Macintosh

De beurswaarde van Macintosh Retail Group is in twee dagen tijd ruimschoots gehalveerd. De zorgen over het voortbestaan van het retailconcern zijn verder aangewakkerd door de lage biedingen op zijn Britse winkels. Dat schrijft De Financiële Telegraaf.

Macintosh zette de Britse winkels van Jones Bootmaker en Brantano eerder dit jaar in de etalage naast Kwantum. Potentiële kopers zouden nog geen dertig miljoen euro over hebben voor de schoenenwinkels die in de eerste zes maanden 113 miljoen euro omzet boekten. “Macintosh als verkopende partij staat onder druk”, stelt analist Gerard Rijk van SNS Securities. “Kopers weten dat en dat drukt de verkoopprijs.”

Rijk vergelijkt de situatie bij Macintosh met die van het Nederlands elftal. Het concern achter onder meer Dolcis en Scapino moet volgens hem ‘elke wedstrijd winnen om een ronde verder te komen’. De eerste horde, de verkoop Nea International, werd goed doorstaan, maar de wedstrijd om de Britse winkels is verloren. De derde finale is de verkoop van Kwantum, stelt de analist. “Er staat nu veel druk op Macintosh dat die transactie meer dan vijftig miljoen euro op moet brengen. Alleen dat brengt nog wat vet op de botten.”

Hoe meer finales Macintosh verliest, hoe problematischer het volgens Rijk wordt. Directeur Willem Okkerse van ratingbureau OK Score Institute vreest zelfs voor het voortbestaan van het concern. Een paar jaar terug stelde hij al dat het onverstandig was in Macintosh te beleggen. “Sindsdien is het alleen maar verder bergafwaarts gegaan.”

Macintosh moet net als Bart Smit en Intertoys schoenformules samenvoegen en winkels sluiten, is retailexpert Rupert Parker Brady van mening. Als ze niets doen ‘gaat de tent op den duur op de fles’, denkt hij. “Macintosh Retail Groep is voorlopig het lelijke eendje van de klas zonder toekomstperspectief.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!