​BAS Group schreef al jaren donkerrode cijfers

De winkelformules van BAS Group waren deels verouderd en onaantrekkelijk en speelden onvoldoende in op de opkomst van online. Daarnaast is het elektronicaconcern failliet gegaan aan het instorten van de pc- en tabletmarkt. Dat heeft het management laten weten aan curator Jan Padberg.

De verliezen bij BAS Group stapelden zich de afgelopen jaren op, zo blijkt uit het faillissementsverslag van de curator. Na een verlies van 16,5 miljoen euro over het boekjaar 2012-2013 volgden verliezen van 12,6 miljoen en 8,9 miljoen euro. Ook in het lopende boekjaar van 2015-2016 was al sprake van een miljoenenverlies.

Met name na de acquisitie van de Dexcom Holdings (Dixons en Dynabyte) vier jaar terug kreeg het concern het qua cashflow heel moeilijk, stelt de curator. Daarnaast werd te laat ingespeeld op de snel veranderende marktomstandigheden. “Ook met acquisities zoals iCentre in 2013 kon men het tij niet keren.”

Twee jaar terug werd met accountant PwC en met steun van de banken een ‘control verbeterplan’ ontwikkeld. ING en ABN AMRO werden vorig jaar zelfs aandeelhouder om het solvabiliteitsprobleem op te lossen. Desondanks moest BAS Group op zoek naar een koper, omdat het concern zonder nieuwe strategische aandeelhouder, nieuwe financiering en fors nieuw eigen vermogen ten onder zou gaan.

In eerste instantie werd getracht BAS Group te verkopen via een stille bewindvoerder, maar dat plan viel in het water toen de situatie verslechterde en de kredietlimieten sterk naar beneden werden bijgesteld. Uiteindelijk moest het concern failliet worden verklaard, voordat het verkocht kon worden aan Relevant Holdings. Het moederbedrijf van Optie1 en Phone House was niet de eerste keus van de curator, die de eerste gegadigde echter zag afhaken.

Relevant Holdings kreeg deze week definitief groen licht van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) voor de overname. Hoeveel het concern heeft betaald wordt naar verwachting eind november bekendgemaakt.

Beeld: WSB Winkelinrichting

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends