HEMA is voor het achtste jaar op rij uitgeroepen tot het meest onmisbare merk van Nederland. Het verschil met de nummer twee, bol.com, is echter nihil. Dat blijkt uit de top honderd van meest onmisbare merken, waarvoor het European Institute for Brand Management (EURIB) 1211 Nederlandse consumenten ondervroeg.
De onmisbaarheidscore van HEMA is dit jaar het hardst gedaald sinds het begin van de metingen in 2008. Door het verlies van zes procentpunten bedraagt het verschil met bol.com slechts één procentpunt. Het is volgens EURIB daarom nog maar de vraag of HEMA zijn koppositie volgend jaar weet vast te houden.
Bol.com heeft zijn onmisbaarheidscore echter ook zien dalen van zeventig naar 68 procent. Toch maakt de Ahold-dochter een goede kans om het meest onmisbare merk van Nederland te worden, afhankelijk van de vraag of HEMA zich weet te herpakken en of er nieuwe spelers in de top tien verschijnen.
De top drie van dit jaar wordt gecompleteerd door IKEA, dat zijn score als enige van de bovenste vijf heeft zien toenemen (van 63 naar 67 procent). Albert Heijn is gezakt van plek vier naar zes en daardoor ingehaald door Kruidvat en iDEAL.
Ranglijst meest onmisbare retailmerken:
Reacties 0