Amerikaanse retailers zien hun Black Friday-omzet nog amper toenemen ten opzichte van het vorige jaar. De omzet op Cyber Monday stijgt daarentegen enorm, zegt trendbelegger Jack Neele van Robeco in Het Financieele Dagblad.
“Black Friday groeit nauwelijks meer, één procent of twee procent per jaar. Terwijl Cyber Monday jaarlijks met vijftien à twintig procent groeit.” Dat bewijst dat het koopgedrag van consumenten naar online winkelen nog altijd bezig is, aldus Neele.
Black Friday vindt plaats na Thanksgiving Day en wordt beschouwd als start van het kerstseizoen en een graadmeter voor het succes van Amerikaanse retailers. Cyber Monday lijkt die rol steeds meer over te nemen. Waar retailers tien jaar geleden een online dagomzet van 484 miljoen dollar (455 miljoen euro) boekten, was dat vorig jaar meer dan twee miljard dollar. “De stijging van het aantal aankopen via internet, wat natuurlijk al een tijdje speelt, heeft de graadmeter vertroebeld”, aldus marktkenner Philip Marey van Rabobank.
Dit jaar gaat 61 procent van de Amerikaanse consumenten tijdens Black Friday of Cyber Monday op koopjesjacht, aldus de National Retail Federation. Hoewel de uitverkoopperiode de afgelopen jaren steeds vroeger begon, houdt een aantal retailers de deuren dit jaar gesloten tijdens Thanksgiving. Personeel moet de feestdag volgens hen kunnen doorbrengen met hun familie. Outdoorketen REI houdt zijn 143 vestigingen ook op Black Friday dicht, terwijl het winkelpersoneel beide dagen wordt doorbetaald.
Reacties 0