​Beate Uhse moet in eigen vlees snijden

Erotiekconcern Beate Uhse schrapt vijftig banen als gevolg van de omvorming naar een volledig e-commercebedrijf. Dat zegt omnichanneldirecteur Marc Koster tegenover de PZC. “We willen geen tweede Neckermann worden.”

Het moederbedrijf van Christine le Duc en Pabo haalt net als Neckermann van oudsher de meeste omzet uit zijn catalogus. Beate Uhse moet echter steeds meer moeite doen om die omzet op peil te houden, liet voormalig ceo Serge van der Hooft eerder dit jaar al weten. Vorig jaar was het online kanaal goed voor 55 procent van de totale omzet van 143 miljoen euro, waar dat zo’n vijf jaar terug nog slechts vijf procent was.

De transformatie bij Beate Uhse werd vijf jaar terug ingezet, zegt Koster. Af en toe in eigen vlees snijden is volgens de omnichanneldirecteur niet te vermijden. De meeste banen verdwijnen bij de productie van de papieren catalogus en winkelmedewerkers.

De ingreep in het personeelbestand is volgens Koster niet de eerste en ook zeker niet de laatste. Hij wijst erop dat Beate Uhse is overgestapt van seks naar lingerie, van man naar vrouw en van catalogus naar de webshop en marktplaatsen als bol.com en Amazon. “Veranderingen die het bedrijf op de grondvesten doen schudden.”

Eerder dit jaar kondigde Beate Uhse al aan een kwart van zijn winkels te sluiten, omdat ze niet rendabel zijn. Verder zoekt het erotiekconcern nog altijd een opvolger voor de onlangs teruggetreden Van der Hooft. De functie wordt voorlopig waargenomen door cfo Kees Vlasblom.

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends