Livegang Spheremall laat op zich wachten

Online warenhuis Spheremall komt later dan gepland de markt op. Het e-commerceplatform gaat medio 2016 live, laat oprichter Christian van Someren weten.

Spheremall zou in het eerste kwartaal van volgend jaar een webwinkel voor tuinhuisjes introduceren. De lancering is om onbekende redenen uitgesteld. “De komende maanden gaan we onze technologie testen in een aantal nichemarkten”, aldus Van Someren.

Spheremall wil daarbij alleen producten tonen die voor een online shopper interessant zijn, gebaseerd op zijn klikgedrag en stemming. Om dat te bewerkstelligen gaat de etailer ‘rigoureus anders’ om met klant- en productdata, vertelde Van Someren in het novembernummer van RetailTrends.

Het online platform wordt allereerst gelanceerd in de Verenigde Staten. Een livegang in ons land ligt niet voor de hand. De e-commercemarkt en bereidheid van consumenten om persoonlijke data op te slaan is volgens hem te klein. “Amerikanen en Britten zien daarvan sneller de meerwaarde.”

Door alleen content te serveren die voor elke bezoeker op maat is, wil Van Someren de onjuiste grondslag van het huidige e-commercemodel doorbreken. Webwinkels zijn nog altijd ingedeeld op basis van vooraf vastgestelde categorieën en niet op de voorkeuren van consumenten. Retailers proberen hun online klanten daarmee in een lineair proces te duwen, terwijl die helemaal niet lineair denkt. “Niemand bedenkt thuis om een broek te kopen en doorloopt vervolgens rechttoe rechtaan een beslisboom”, aldus Van Someren.

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends