De toename van online bestellingen zou de winkelstraten leegtrekken, maar niets blijkt minder waar. De binnenstad loopt binnen nu en vijf jaar zelfs vast als de huidige online groei doorzet. Met bestelbusjes welteverstaan. “Als de trend van thuisbezorging doorzet, hebben we in 2020 zo'n vijftig busjes in de straat”, zegt Walther Ploos van Amstel, lector city logistics aan de VU in Amsterdam.
Het zijn niet alleen consumenten die voor de drukte zorgen, ook bedrijven in de binnenstad laten vaker iets afleveren. Zo willen restaurants steeds versere producten en winkels hun assortiment vaker vernieuwen. Het afleveren van goederen in binnensteden is in eerste instantie een probleem van vervoerders geworden, zo bleek uit het oktobernummer van RetailTrends. “Blijkbaar veroorzaakt stadsdistributie vooralsnog te weinig problemen voor retailers om hen actief in de discussie te betrekken”, aldus Hans Quak, specialist in stadsdistributie bij TNO.
Grote retailers reageren nu eenmaal niet altijd even snel op veranderende omstandigheden, concludeert de NOS in een reportage. Het gevolg is dat nieuwe transportbedrijven in dat gat springen, terwijl PostNL met de gemeente Delft samenwerkt in het project Stadslogistiek. Allemaal om een oplossing te vinden voor de toenemende drukte in de binnenstad.
Reacties 0