De Nederlandse detailhandelsomzet is in oktober met 2,3 procent toegenomen ten opzichte van een jaar eerder. Dat blijkt uit cijfers die het CBS dinsdag heeft gepubliceerd. In september steeg de omzet ook, met 4,3 procent in vergelijking met het voorgaande jaar.
Het volume lag gemiddeld 2,8 procent hoger, terwijl de prijzen een half procent lager waren dan een jaar geleden. De stijging is deels te danken aan een gunstigere samenstelling van de verkoopdagen. De maand oktober had een zaterdag meer en een woensdag minder dan vorig jaar.
Hoewel zowel food- als non-foodretailers hun omzet zagen stijgen, was de groei binnen de foodbranche het grootste. Winkels in voedings- en genotmiddelen behaalden 3,6 procent meer omzet dan een jaar geleden. Het volume was bijna drie procent groter. Zowel de omzet van supermarkten als de omzet van speciaalzaken lag hoger. De supermarkten zagen hun omzet met 3,5 procent toenemen. De omzet van de speciaalzaken groeide met 4,6 procent, de grootste stijging in ruim negen jaar.
Non-foodretailers boekten in oktober een bescheiden omzetstijging van 1,6 procent. In september zag de branche de omzet nog met zeven procent toenemen, onder meer door een gunstig weerseffect. Met uitzondering van doe‐zelf‐winkels (plus 1,9 procent) presteerden alle non‐foodbranches in oktober minder goed. Retailers in huishoudelijk artikelen zagen hun omzet in oktober opnieuw dalen, met 11,4 procent. De krimp is wel iets minder sterk dan in september. Toen lag de daling op 12,9 procent.
Winkels in woninginrichting kenden in oktober een stijging van 7,2 procent ten opzichte van vorig jaar, terwijl kledingwinkels en drogisterijen een groei van respectievelijk 1,9 en 1,2 procent zagen.
Reacties 0