DNB waarschuwt voor fraude bij mobiel betalen

Mobiele betaaloplossingen brengen nieuwe frauderisico's met zich mee. Zo kunnen criminelen gestolen kaartgegevens aan het betaalsysteem van de smartphone koppelen, waarschuwt De Nederlandsche Bank (DNB).

In de Verenigde Staten komt dit volgens DNB al voor, doordat banken vaak genoegen nemen met het doorgeven van de naam, rekening- en pasnummer en de laatste twee cijfers van het BSN. Dit soort gegevens worden digitaal op grote schaal verhandeld, waardoor criminelen deze eenvoudig kunnen bemachtigen en koppelen aan de mobiele betaalsystemen van Google, Apple of Samsung. Daarmee hebben zij al dure aankopen van andermans geld gedaan, aldus DNB.

Mobiel betalen wordt in Nederland nog niet op grote schaal gebruikt. De Rabobank was begin dit jaar de eerste bank die mobiel betalen faciliteerde, met de lancering van de Rabo Wallet. Vorige maand volgde ING met zijn app Mobiel Betalen. Ook telecombedrijf Vodafone biedt een dergelijke service, met de Vodafone Wallet.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!