Woonwinkelketen Kwantum lanceert dit jaar een nieuw platform om longtail aan te bieden. “We gaan starten met een tweede website, onder een andere naam”, vertelt algemeen directeur Rob Berns in het februarinummer van RetailTrends.

Het voormalige dochterbedrijf van Macintosh Retail Group gaat dit jaar proeven draaien met het nieuwe platform. Hoe dat eruit komt te zien, is volgens Berns nog onderwerp van discussie. Zo stoeit hij met de vraag hoe de grote hoeveelheid bezoekers op Kwantum.nl verleid kan worden door middel van affiliate naar het nieuwe platform met de longtail.

Het is volgens Berns vreemd dat de consument in de winkel van Kwantum uit vijf matrassen kan kiezen, maar online honderd mogelijkheden heeft. Dat is frustrerend voor de consument, denkt de algemeen directeur. Hij wil de Kwantum-formule daarom laten zoals die is. “En als ik wat kan toevoegen, waarom dan niet onder een andere naam? Mensen komen bij Kwantum voor geen fratsen. We moeten het niet moelijker maken.”

Kwantum ging twee jaar terug al van start met het dienstenapparaat Benesto, dat op korte termijn verder wordt uitgerold. De retailer hangt inmiddels dertig procent van de verkochte gordijnen bij zijn klanten op. Berns laat het dienstenapparaat eveneens niet onder het merk Kwantum opereren. “Omdat ik vind dat we meer zouden moeten kunnen dan alleen een Kwantum-formule operationeel maken.”

Kwantum werd drie maanden terug overgenomen door Gilde Equity Management. “En dat lucht op”, zegt Berns in het februarinummer van RetailTrends. Hij gaat daarbij dieper in op de overnameperikelen en vertelt over zijn kriebels bij het woord ‘klantgericht’. Klik hier voor meer informatie over een abonnement.