​Het beste van RetailWatching: week 9

RetailWatching richt zich op voor de retail relevante achtergronden met onder meer tips, video's, fotoreportages, columns, expertartikelen en whitepapers. RetailNews zet de vijf meest gelezen artikelen van afgelopen week op een rij.

Zo bouwt Lidl een conceptstore
Lidl begon in oktober vorig jaar met de uitrol van zijn nieuwe conceptstores in Ierland. Die zijn voorzien van een nieuw design, bredere gangpaden en betere faciliteiten voor zowel klanten als personeel. In deze timelapsevideo laat de retailer zijn hoe zijn winkel in Clonmel tot stand kwam, en hoe het eindresultaat eruitziet.

Waarom de Bijenkorf samenspant met John Lewis
De nodige wenkbrauwen werden gefronst, toen de Bijenkorf in november bekendmaakte shop-in-shops van John Lewis te openen. Is John Lewis wel een designicoon? Past de Britse warenhuisketen niet meer bij V&D? En waarom biedt de Bijenkorf een concullega onderdak? De antwoorden kwamen bij de opening van de eerste drie van in totaal zeven shop-in-shops van het Britse warenhuis.

Het schimmenspel rond BAS Group
Sinds BAS Group is overgenomen door Relevant Holdings, stapelen de onduidelijkheden rond de verschillende winkelformules en de nieuwe eigenaar zich op. Zo volgt het plotselinge verdwijnen van Dixons uit het straatbeeld een maand nadat de toekomst van die formule ‘niet in gevaar’ zou zijn. Zelfs of de koop eigenlijk wel volledig is afgerond, blijft onduidelijk.

‘De herzieningshuur is compleet achterhaald’
Vastgoedeigenaren en retailers wachten te lang met ingrijpen, houden nog te veel vast aan oude waarden en het begrip over en weer ‘is nog ver te zoeken’. En dat terwijl we toch echt gezamenlijk oplossingen moeten gaan bedenken om de fysieke retail in stand te houden, stelt Menno Postma. “Het is namelijk die fysieke retail waarin we met regelmaat vaststellen dat er sprake is van huur/omzet-verhoudingen van ruim boven de twintig procent.”

Waarom het warenhuis in Parijs wel werkt
De overlevingsstrijd van V&D was dagelijks te volgen via de media. Ook HEMA worstelt met haar strategie. Eigenlijk is dit allemaal niet nieuw; veel warenhuizen kampen al jaren met dalende omzetten. Niet alleen in Nederland, maar in heel Europa. Toch doet warenhuis Merci in Parijs het erg goed, ziet Mirjam du Maine.

Aanmelden voor de gratis dagelijkse nieuwsbrief van RetailWatching? Dat kan hier.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!