De Consumentenbond komt in actie tegen de energiecontracten die in vestigingen van Media Markt of Gamma zijn afgesloten. De organisatie wil dat Essent de afgenomen energie terugbetaalt aan consumenten die afgelopen jaar zonder bedenktermijn een contract hebben afgesloten in een shop-in-shop. Zo niet, dan stapt de Consumentenbond naar de rechter, staat in een brief aan de energiemaatschappij.
Essent meldde tot 1 december aan consumenten dat zij geen bedenktijd hadden bij het afsluiten van een energiecontract in de shop-in-shops. Bij verkoop buiten verkoopruimte is sinds juni 2014 een bedenktermijn van veertien dagen verplicht. Omdat klanten niet primair naar Media Markt en Gamma gaan om een energiecontract af te sluiten, verscherpte de Autoriteit Consument en Markt (ACM) in december de regels, waardoor de winkels niet als verkoopruimte van Essent worden gezien.
De energieleverancier is sinds de nieuwe regels wel bereid het contract binnen twee weken te ontbinden, maar niet om de al geleverde energie terug te betalen, stelt de Consumentenbond. Verder zegt de bond veel klachten te krijgen over tarieven die ongunstiger blijken te zijn dan in de winkels werd voorgespiegeld.
Essent heeft sinds 2012 shop-in-shops bij Media Markt en sinds vorig jaar bij Gamma. Consumenten kunnen daar een contract afsluiten voor drie jaar en krijgen een cadeaubon die ze direct in de winkel kunnen verzilveren. Essent wil deze verkoopwijze in de toekomst mogelijk bij meer retailers introduceren.
Reacties 0