De Spar University op de campus van de Hogeschool van Amsterdam maakt als eerste gebruik van een self-checkout kiosk van Centric. Dit nieuwe systeem zal ook op andere locaties uitgerold worden.
De University-formule van Spar richt zich op studenten, medewerkers en bezoekers van campussen van universiteiten en hogescholen. Deze winkels kennen een hoge piekdrukte en een relatief klein winkeloppervlak. Spar University verwacht dat de self-checkout een ideale kassaoplossing biedt voor deze winkelformules.
De self-checkout is gebaseerd op het al bestaande point-of-serviceplatform InPosition. Omdat er bij self-checkout geen caissières zijn, draait dit systeem om een intuïtieve gebruikersinterface. Op alle kiosken wordt afgerekend met pinpas of creditcard.
Voor de winkelmedewerkers ontwikkelde Centric een ondersteunende app om fouten af te handelen en controles uit te voeren zonder de kiosken te hoeven bedienen. Spar University daar overigens geen gebruik van. Verder geeft een second screen een melding als bijvoorbeeld het gesloten geldsysteem moet worden bijgevuld en wordt het gebruikt voor de leeftijdscontrole op de verkoop van tabak en alcohol.
Het systeem is eerder getest op de campus van de Universiteit Utrecht en zal ook op andere locaties van Spar University worden gebruikt. Verder zijn er plannen om de kiosk ook binnen andere Spar-formules te introduceren als aanvulling op de reguliere kassa’s.
Reacties 0