​Sportmerken verkopen steeds meer zelf

​Sportmerken verkopen steeds meer zelf

Het omzetaandeel van merken met een eigen afzetkanaal is sinds 2013 gegroeid van twee naar zes procent. Deze trend zet door, concludeert brancheorganisatie INretail uit onderzoek van Q&A. In 2020 denken leveranciers zo’n tien procent van hun omzet via eigen, online kanalen te realiseren.

Ook de interesse bij consumenten om rechtsreeks bij het sportmerk te kopen is gegroeid. 26 procent van de consumenten wil nu direct bij een leverancier kopen, ten opzichte van zeventien procent in 2013.

Tweederde van de sportmerken is volgens het onderzoek selectief in hun distributiestrategie. Nog eens 21 procent verwacht dit op korte termijn te gaan doen, waardoor de verhoudingen in de sportketen volgens INretail enorm zullen veranderen. Twee op de drie ondernemers staan open voor andere inkoopmethoden, waarbij bijna de helft bereid is om ingangsmarges in te leveren voor een beter resultaat. Meer dan zestig procent staat open voor afspraken met leveranciers over maximale omzet en doorverkoopresultaten.

De totale sportmarkt in Nederland is in drie jaar tijd met tweehonderd miljoen euro gegroeid naar 1,7 miljard. Het online marktaandeel komt inmiddels uit op vijftien procent, vier procentpunten meer dan in 2013. Consumenten geven nog altijd de voorkeur aan shoppen in de fysieke winkel, al daalde die voor het kopen van kleding en sportmaterialen van 55 naar 45 procent.

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends