Retailers blijven internationaal groeien, maar doen dat minder snel dan voorheen. Vorig jaar nam het gemiddelde aantal nieuwe toetreders op stadsniveau toe met een bescheiden 3,1 procent. Dat concludeert vastgoedadviseur CBRE in zijn rapport ‘How Global is the Business of Retail?’.
Dat retailers minder snel expanderen komt volgens CBRE mede doordat er nu meer kapitaal wordt geïnvesteerd in e-commerceplatforms. Retailers kijken kritischer naar hun winkelportfolio en waken over de juiste mix van locaties. Daarbij nemen ze ook nieuwe concepten in overweging, zoals winkels op luchthavens of treinstations. ‘De combinatie clicks en bricks wordt steeds belangrijker’, aldus de vastgoedadviseur.
Van alle retailers die vorig jaar een nieuwe markt betraden, kwam 59 procent uit Europa. Londen is volgens CBRE ‘een magneet voor internationale retailers die hun merk willen presenteren’. Vorig jaar maakten 39 nieuwe merken er hun entree, waardoor inmiddels 57,9 procent van alle internationale ketens in Londen gevestigd is.
Amsterdam kreeg er vorig jaar achttien nieuwe internationale winkelketens bij, waaronder Søstrene Grene en Stradivarius. 35 procent van de internationale retailers is in onze hoofdstad gevestigd, tegenover 34 procent een jaar eerder. Daarmee staat Amsterdam op een 35e plaats.
In Nederland ligt dat percentage op 36,2 procent, goed voor een 24e plek. “We zien nog steeds grote interesse van internationale winkelketens in de Nederlandse markt”, reageert executive director retail Krijn Taconis. “Mede door een groot aantal faillissementen is er in het Nederlandse winkellandschap nog voldoende ruimte voor en vraag naar nieuwe, internationale toetreders.”
Top tien landen (percentage internationale retailers dat er is gevestigd)
1. Verenigd Koninkrijk 57.5%
2. China 56.9%
3. Verenigde Arabische Emiraten 56.3%
4. Verenigde Staten 51.5%
5. Duitsland 49.7%
6. Frankrijk 48.5%
7. Rusland 47.9%
8. Spanje 45.8%
9. Hongkong 45.2%
10. Japan 44.6%
24. Nederland 36,2%
Reacties 0