Winkelketens Makro en Metro nemen in België afscheid van een groot aantal werknemers. Ruim vijfhonderd van de circa drieduizend banen worden geschrapt. Dat hebben de dochterondernemingen van Metro Group maandag bekendgemaakt.
Makro en Metro hebben het zwaar in België, waar volgens de vakbonden ‘enorme verliezen’ geboekt worden. De winkelketens zouden al sinds 2012 in het rood staan.
Het concern zelf geeft geen specifieke cijfers, maar spreekt wel van tegenvallende financiële resultaten. Bovendien wordt er gewezen op de moeilijke marktomstandigheden.
Verder meldt de directie dat er 61 miljoen euro wordt gestoken in de vernieuwing van de huidige vijftien winkels. De focus van Makro komt te liggen op ‘good food’, decoratie en bouwmaterialen en alles voor het organiseren van een feest. Metro richt zich meer op de horecagroothandel.
Makro maakte begin dit jaar bekend zo’n zeshonderd arbeidsplaatsen in ons land te schrappen. Verder is er vijftig miljoen euro vrijgemaakt voor vernieuwingen. Zo wordt het assortiment flink teruggebracht en richt het groothandelsconcern zich nadrukkelijker op zelfstandig ondernemers.
Reacties 0