De hoeveelheid inzet, risico en passie die er bij ondernemen komt kijken wordt onderschat. “Vaak wordt gedacht dat we allemaal enorm veel geld verdienen”, zegt directeur Lourus Verton van schoenenketen Omoda in het magazine van brancheorganisatie INretail.
Verton pleit voor een nieuwe kijk op ondernemen, bij zowel geldverstrekkers, verhuurders als jonge ondernemers. Ketens met problemen zijn volgens hem door managers en aandeelhouders uitgehold, waarbij een langetermijnvisie met gebruikelijke investeringen ontbrak. “Twintig jaar achterstand halen ze nooit meer in.”
Er zijn volgens Verton ketens die een kwart eeuw geleden dezelfde inrichting hadden als vandaag. “Logisch dat de consument die links laat liggen”, zegt hij in het magazine.
De consument is klaar met de eenheidsworst in de winkelstraat, stelt Verton. “Het voordeel van de crisis is dat de kleurloze middenmarkt zo langzamerhand verdwijnt en huurprijzen in winkelsteden dalen. Kansen dus voor upcoming ondernemers, jonge mensen die er wél alles voor over hebben om succesvol te worden.”
Reacties 0