Monowinkels en superspeciaalzaken, RetailWatching verzamelde de afgelopen maanden meerdere fraaie voorbeelden. Zo zagen we onder meer de pepernotenwinkel, de pindakaaswinkel, een popcornwinkel en het vlaggenschip van Duo Penotti, met heel veel potten chocopasta. Voor een ander fraai voorbeeld moeten we naar Japan.
De kaastaartwinkel van de familie Naganuma in de stad Sendai, in het noorden van Japan, is er namelijk één om de vingers bij af te likken. Het recept van de kaastaartjes van de Naganumaâs blijft vanzelfsprekend binnen de familie; het enige dat ze kwijt willen is dat er drie soorten kaasroom in verwerkt zijn. O ja, en dat de taartjes het allerlekkerst zijn als ze net uit de oven komen. Heb je het niet zo op kaas, dan toch wel op dit storedesign?
De Japanse ontwerper Yota Kakuda heeft een op maat gemaakte tegel van aluminium gebruikt voor de muren en vloeren om een fabrieksgevoel te creëren. Een muur is volledig bedekt met gele doosjes, waarin klanten hun kaastaartjes meekrijgen. De gele wand geeft de winkel een boost kleur en waarborgt de branding van het bedrijf. De kaastaartjes worden gepresenteerd op een grote betegelde tafel in het midden van de winkel. De iPads worden gebruikt als kassa's. Klanten zien de taartjes vers gebakken worden.
Eerder schreef RetailWatching over de opkomst van monowinkels in Nederland.
Reacties 0