Retailcanon: IKEA komt naar Nederland

Retailcanon: IKEA komt naar Nederland

RetailTrends stelde drie jaar geleden ter gelegenheid van het honderdste nummer een retailcanon samen. Honderd hoogte- en dieptepunten van de Nederlandse retailgeschiedenis passeerden de revue. De komende vier weken staat RetailWatching stil bij de honderd grootste retailgebeurtenissen in ons land, aangevuld met enkele belangrijke ontwikkelingen die na het samenstellen van de canon nog hebben plaatsgevonden. Vandaag deel elf, met onder meer de komst van IKEA naar Nederland en de geboorte van Bakker Bart.

Albert Heijn introduceert streepjescode (1977)
De Amerikanen Norman Woodland en Bernard Silver hebben hem, na jaren onderzoek, uitgevonden, in 1952: de barcode ofwel de streepjescode. Handig om onder meer producten te lokaliseren; maar via een scanner kan er ook mee worden afgerekend. Albert Heijn heeft de primeur voor Nederland. De keten zal ook in de komende decennia een voortrekkersrol spelen op IT-gebied, zowel in de winkels als bij de distributiecentra.

Eerste meubelboulevard (1977)
Min of meer bij toeval – hun zaken hebben veel vierkante meters nodig én parkeerruimte – komt een aantal meubelzaken op dezelfde plek terecht in Beverwijk. Al snel is er een naam voor deze verzameling: meubelboulevard. De ondernemers ontdekken iets dat ze in de VS al een halve eeuw eerder vaststelden: dat het juist gúnstig is om vlakbij je concurrent te opereren, met winkelhoppende meubelconsumenten. Die consument ontdekt nu ook waar hij voortaan op Tweede Pinkster- en Paasdag naar toe moet.

Bakker Bart wordt geboren (1977)
Bart van Elsland, van beroep bakker, opent in Nijmegen zijn zaak: Bakker Bart. Daarna nog een zaak. En nog een. En nog een. Tot de zaak 36 jaar later met 189 vestigingen de grootste bakkerijketen van Nederland is. Bakker Bart positioneert zich heel Nederlands als doe-maar-gewoon-keten. Geheel in die stijl heet een kopje koffie er een Bakkie Bart.

IKEA naar Nederland (1978)
IKEA is de droom van Ingvar Kamprad, die net na de oorlog zijn nering begint in Zweden. Eerst met een winkeltje waar van alles en nog wat te koop is, vervolgens een winkeltje met alleen maar meubelverkopen, gevolgd door het gouden idee (voor menig man trouwens ook de ultieme nachtmerrie): een winkel waarin je meubels kunt kopen die je zelf thuis in elkaar moet zetten. Wereldhit. In 1978 opent het bedrijf zijn eerste megawinkel in Nederland, in Sliedrecht. Vandaag de dag is IKEA trouwens officieel een Nederlands bedrijf. Vanwege, uiteraard, fiscale redenen.

Praxis gaat concurrentie met Gamma aan (1978)
Daar het aantal huizenbezitters gestaag stijgt – en dus het aantal doe-het-zelvers en dus het succes van Gamma – komt er concurrentie. Zij het dat concurrent Praxis zich na verloop van tijd niet zozeer richt op puur bouwmaterialen, maar vooral op de decoratieve aspecten van interieur en exterieur en in een aantal grotere zaken ook tuinmaterialen gaat verkopen. Intussen zitten de twee elkaar wel regelmatig dwars. Wil de een zich ergens vestigen, dan komt de ander met juridische bezwaren. Beetje on-Nederlands; wel weer erg Amerikaans.


Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Dit artikel krijg je cadeau. Lees alles van RetailTrends voor slechts € 10,- (eerste maand).

Word member Of log in

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!