Met de groei van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailWatching geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps van ResQ, IKEA en foodora.
ResQ
In Amsterdam is het sinds deze week mogelijk om via een app een niet-verkochte restaurantmaaltijd goedkoop te bestellen. Hiervoor is alleen de app van ResQ Club nodig. Deze Finse startup wil met de app voedselverspilling tegengaan. In de Nederlandse horeca wordt 51 miljoen ton per jaar aan voedsel weggegooid. Daarom brengt de startup zijn app nu naar Nederland. In eerste instantie werkt de app alleen in Amsterdam. In totaal doen vijftien restaurants, lunchrooms en traiteurs mee. Andere grote steden in de Randstad moeten snel volgen.
De app toont in welke restaurants een aanbieding van kracht is. Daarnaast kunnen gebruikers dieetwensen invoeren zodat ze alleen voor hen geschikte aanbiedingen ontvangen. Wanneer zij een keuze hebben gemaakt rekenen zij de bestelling direct in de app af en kunnen zij deze op een afgesproken tijdstip afhalen.
IKEA
Al bijna net zo traditiegetrouw als de nieuwe IKEA-catalogus op de mat valt, is de bijbehorende app-update. In de nieuwe Catalogus-app van de retailer kunnen gebruikers niet alleen digitaal de folder doorbladeren, maar ook 360 graden-video's bekijken van interieurs. Ook zijn er beeldgalerijen en kun je met augmented reality verschillende producten in je eigen interieur plaatsen.
Vanuit de app kunnen gebruikers direct producten delen via social media als Facebook, WhatsApp en Instagram. Ook kunnen ze boodschappenlijstjes maken en favorieten aanmerken.
Foodora
Fietsbezorgservice foodora heeft zijn app van een aantal nieuwe functies voorzien. De applicatie kreeg bovendien een make-over. Hiermee viert de maaltijdbezorger de miljoenste download van zijn app, op 11 augustus.
Foodora vernieuwde onder meer de lijst met partnerrestaurants, het menu, de bestelprocedure en het volgen van de bestelling. Dit kan sinds de update realtime. Tijdens het vernieuwen van de app hield Foodora rekening met feedback van gebruikers.
Reacties 0