RetailTrends stelde drie jaar geleden ter gelegenheid van het honderdste nummer een retailcanon samen. Honderd hoogte- en dieptepunten van de Nederlandse retailgeschiedenis passeerden de revue. De komende vier weken staat RetailWatching stil bij de honderd grootste retailgebeurtenissen in ons land, aangevuld met enkele belangrijke ontwikkelingen die na het samenstellen van de canon nog hebben plaatsgevonden. Vandaag deel negentien, met het laatste deel van de originele canon zoals die in 2013 is samengesteld.
Snel groeiend fenomeen: winkelleegstand (2012)
De economische crisis, de snel stijgende online verkopen en steeds minder loyale consumenten (alsmede, volgens deskundigen, belabberd beleid van wethouders en gemeenteraden): dit zijn de belangrijkste oorzaken van de sterk stijgende winkelleegstand, met een percentage van, volgens ABN AMRO, jaarlijks vijf tot acht procent. Vooral provinciale binnensteden hebben er last van. De grootste slachtoffers zijn zelfstandige winkeliers, meer in het bijzonder zij die in het mode-, boeken- of het witgoedsegment opereren. Volgens een berekening van de bank is het een langdurige trend. De leegstand wordt in 2020 geschat op 800 duizend vierkant meter, wat een waardeverlies oplevert van 2,5 miljard euro.
Abercrombie & Fitch bereikt Amsterdam (2012)
Het is er donker, zodat je de naar verluidt beeldschone alsmede enorm hippe bediening maar moeilijk kunt zien, de muziek is loeihard en er hangt een zoete geur. Nu ook in Amsterdam: de Amerikaanse modeketen Abercrombie & Fitch. Legendarisch geworden door zijn erotische reclamecampagnes – en door zijn winkels die honderd procent op belevenis zijn gericht.
Ahold neemt bol.com over (2012)
Voor 350 miljoen euro (zo ongeveer de omzet die bol.com een jaar eerder behaalde) neemt Ahold ’s lands meest succesvolle online-retailer over. Zo wil Ahold-baas Dick Boer met het oog op de toekomst zijn concern steviger op de onlinemarkt positioneren. En gebruikmaken van synergetische opties: bestel wat bij bol.com en haal het morgen af bij je Albert Heijn-filiaal.
Apple naar Amsterdam (2012)
Op zaterdag 3 maart opent de 362ste Apple Store zijn deuren in het Hirschgebouw op het Amsterdamse Leidseplein. Welkom in de wereld van Steve Jobs, een wereld die sinds begin jaren zeventig in het teken staat van beleving, beleving en nog eens beleving. De winkel is voorzien van de door Steve Jobs bedachte glazen trap, de door Steve Jobs bedachte Genius Bar en, uiteraard, van de door Steve Jobs bedachte Macs, iPods, iPhones en iPads. De bediening is on-Nederlands, dat wil zeggen: overvriendelijk Amerikaans.
Intres en Euretco fuseren (2012)
Twee op zich al zeer grote retailserviceorganisaties – Euretco en Intres – gaan samen verder, onder de naam Euretco. De fusie levert de veruit grootste retailserviceorganisatie van het land op met 2400 aangesloten zelfstandige ondernemers die tezamen 3500 winkels exploiteren in de branches mode, wonen, media en sport. Samengewerkt wordt er onder meer op de terreinen betalingsverkeer, marketing, e-commerce en, last but not least, inkoop. De nieuwe retailreus vertegenwoordigt onder meer de retailmerken Runnersworld, Decorette, Livera, Coach en Libris/BLZ. Vraag is of leveranciers, wier marges toch al ernstig onder druk staan, hier blij mee moeten zijn.
Reacties 0