'Nederlandse consumentenmarkt presteert ondergemiddeld'

'Nederlandse consumentenmarkt presteert ondergemiddeld'

De Nederlandse goederen- en dienstenmarkt functioneren minder goed dan in een gemiddelde EU-lidstaat. Dat blijkt uit het scorebord voor de consumentenmarkten 2016, dat EU-commissaris Vera Jourova van Consumentenrechten in Brussel heeft gepresenteerd.

Alle consumentenmarkten in de EU zijn langs een meetlat gelegd, waarbij de vijf belangrijkste ervaringen van consumenten zijn gemeten. Zo is er gekeken hoeveel keuzemogelijkheden er op een markt zijn, of producten eenvoudig te vergelijken zijn en in hoeverre de markt voldoet aan de verwachtingen van de consument. Voor Nederland kwam er een score uit van 78,0, waar het gemiddelde in de EU op 79,8 ligt.

De Nederlandse goederenmarkt wordt beoordeeld met 81,2 punten, waarbij entertainment, autobrandstof en boeken, tijdschriften en dagbladen de best presterende categorieën zijn. Dat het gemiddelde in de EU 1,3 punten hoger ligt, komt doordat de vergelijkbaarheid, keuzemogelijkheden en het vertrouwen hier achterblijven. Consumenten hebben in ons land wel relatief minder klachten.

De dienstenmarkt krijgt 76,5 punten, wat twee punten onder het gemiddelde in de EU is. Alleen de water- en elektriciteitsdiensten presteren bovengemiddeld.

Zowel de goederen- als dienstenmarkt presteert iets beter dan twee jaar terug, toen hetzelfde onderzoek werd uitgevoerd. De gemiddelde beoordeling in de EU is echter nog wat sterker gegroeid. De drie best presterende goederenmarkten in de EU zijn de markt voor boeken, tijdschriften en dagbladen, voor vrijetijdsproducten zoals speelgoed en voor grote huishoudtoestellen.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!