Eén op de vijf retailers in de Europese Unie is contractueel verboden om een merk via online marktplaatsen te verkopen. Ruim twee op de vijf kampt bovendien met een vorm van prijsbeperking. Dat blijkt uit onderzoek van de Europese Commissie naar de e-commercesector, waarvoor bijna achttienhonderd webwinkels en achtduizend distributiecontracten zijn onderzocht.
In ons land heeft zeventien procent van de retailers een marktplaatsverbod. Alleen in Duitsland (32 procent) en Frankrijk (21 procent) ligt dat percentage hoger.
Verder blijkt dat zo’n tien procent van de retailers in de EU beperkingen krijgt opgelegd rond crossborder verkopen, verkopen op hun eigen website en het gebruik van prijsvergelijkingtools. Al deze verkooprestricties kunnen volgens de Europese Commisie het (crossborder) shoppen moeilijker maken en uiteindelijk zorgen voor minder keuze en hogere prijzen voor de consument.
De EU wil met het rapport de ogen openen van retailers en merken, die hun huidige distributiecontracten moeten evalueren en in lijn moeten brengen met de regels rond mededinging. Nice thingZ-eigenaar Jorrit IJzerman spreekt in het septembernummer van EtailTrends over een ‘Calimero-situatie’ tussen fabrikanten en kleinere webshops, waarbij die eerste groep bang is grote partijen op hun dak te krijgen als ze geen prijsrestricties opleggen.
De ervaringen van IJzerman komen overeen met de uitkomsten van het Duitse onderzoek naar de verhouding tussen merken en onlinemarktplaatsen en kleine en middelgrote webshops. Duizenden Europese retailers zouden omzet mislopen door de strenge eisen van grote merkfabrikanten. In EtailTrends wordt uitgebreid stilgestaan bij de verhouding tussen merken en retailers, zowel in binnen- als buitenland. De spanning zit 'm volgens Thuiswinkel.org vooral in het grijze gebied. Klik hier voor meer informatie over een abonnement.
Reacties 0