Nederlandse supermarktbranche blijft groeien

Nederlandse supermarktbranche blijft groeien

Nederlandse supermarkten hebben in september 2,5 procent meer omgezet dan een jaar eerder. Verder mogen ze met Kerst, Oud en Nieuw en heel volgend jaar een hogere omzet verwachten. Dat heeft onderzoeksbureau GfK vrijdag bekendgemaakt.

De omzet in september groeide naar 2,59 miljard euro, mede doordat de omzet per kassabon met 1,7 procent toenam ten opzichte van een jaar eerder. Het aantal uitgegeven kassabonnen steeg met 0,8 procent.

Over het derde kwartaal kwam de groei uit op 1,6 procent. In het eerste en tweede kwartaal werd nog respectievelijk 2,9 en 2,2 procent meer omzet geboekt. GfK verwacht dat de omzetgroei over dit jaar op 2,2 procent uitkomt.

Supermarkten mogen onder meer een omzetpiek verwachten tijdens de feestdagen. In de laatste twee weken van december zal de omzet naar verwachting uitkomen op 765 miljoen euro, een groei van 4,4 procent in vergelijking met vorig jaar. De groei komt onder meer doordat de feestdagen gunstig vallen; zowel Eerste Kerstdag als Nieuwjaar vallen op een zondag.

De marktonderzoeker verwacht voor volgend jaar een omzetgroei van 2,3 procent. Het aantal huishoudens groeit met 0,8 procent, waarbij het volume per huishouden met 1,2 procent toeneemt. Verder zullen de prijzen naar schatting met een half procent toenemen.

RetailTrends