Met de groei van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailWatching geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps van Facebook, Mastercard en Kohl’s.
Facebook
Steeds meer retailers zetten Facebook in om te chatten met hun klanten. Maar hoe makkelijk zou het zijn als je ze ook direct wat kunt verkopen? Shopify is nu een oplossing aan het uitrollen dat consumenten in staat stelt om door webshops te browsen én af te rekenen, zonder Facebook Messenger te verlaten. Consumenten moeten daarvoor waarschijnlijk wel eerst een gesprek starten via de Facebookpagina van de retailer, maar dan hoeven ze die chat ook niet meer te verlaten. Navigeren door een gebruiksonvriendelijke website op je telefoon, of zelfs een speciale app downloaden om je aankoop af te ronden is er dan niet meer bij.
Mastercard
Het is zover, Mastercard gaat op grote schaal van start met biometrische betalingen. Na een succesvolle proef met betalen met selfies en vingerafdrukken in onder meer Nederland, wordt het betaalsysteem in Twaalf Europese landen uitgerold. Volgend jaar volgt een wereldwijde uitrol, waarmee de betaalgigant online shoppen makkelijker wil maken.
De biometrische betalingen worden mogelijk gemaakt via de app Identity Check Mobile. Die schrapt de verplichting voor kaarthouders om wachtwoorden in te voeren. De verificatie gebeurt dan door de vingerafdrukscanner van de telefoon te gebruiken of een foto van jezelf te maken. Dat verhoogt niet alleen de snelheid van het afrekenen, maar is volgens Mastercard ook nog eens veiliger.
Kohl’s
De ontwikkelingen bij betaalgiganten als Mastercard zijn voor veel retailers geen reden om zelf stil te zitten. In navolging van onder meer Walmart komt warenhuisketen Kohl’s nu met een eigen betaalapp. Met Kohl’s Pay moet het afrekenen in de fysieke vestigingen voortaan een stuk eenvoudiger zijn. ‘Gemak’ is het toverwoord bij Kohl’s.
Kohl’s integreert de betaalapp met zijn al bestaande oplaadbare betaalkaart. Consumenten hoeven de betaalgegevens alleen in de app van Kohl’s op te slaan, om van die oplossing gebruik te maken. Als ze dan in de winkel willen afrekenen, wordt er een QR-code gegenereerd die aan de kassa wordt gescand. Door de integratie met het beloningsprogramma Yes2You worden ook automatisch alle kortingen verrekend.
Reacties 0