De fysieke locaties van Apple worden meer dan een winkel. Vandaar dat het technologieconcern ervoor heeft gekozen om het woordje âStoreâ af te schaffen. Apple wil meer nadruk leggen op de functie van community center en maakt in Londen duidelijk hoe dat eruit ziet.
De winkel van ruim duizend vierkante meter in Regent Street is onder handen genomen door chief design officer Jonathan Ive, retaildirecteur Angela Ahrendts en de architecten van Foster + Partners. Het is de locatie waar Apple in 2004 zijn eerste winkel in Europa opende.
De nieuwe Apple Regent Street is volgens architect Stefan Behling een dialoog tussen oud en nieuw. Daarbij spreekt het nieuwe âstadspleinâ het meest tot de verbeelding: de bomen brengen de natuur de winkel in. De plantenbakken in deze âGenius Groveâ dienen tegelijkertijd als zitplaatsen. Alles - van het lichtgevende plafond tot de stenen trapleuningen - moet voor een warme en uitnodigende ervaring zorgen, stelt de architect.
Natuurlijk mogen ook de welbekende tafels van Apple niet ontbreken en is er een interactieve muur die bezoekers kunnen aanraken om producten van Apple te bewonderen. Verder is het pand in het midden uitgerust met een Forum inclusief videowall, waar in het kader van âToday at Appleâ een plek wordt geboden aan talentvolle artiesten, fotografen, ontwikkelaars en ondernemers. Dat concept werd eerder dit jaar al in San Francisco geïntroduceerd en is nu voor het eerst ook in Europa actief.
Consumenten kunnen in Regent Street volgens Behling zowel terecht voor producten van Apple, als een aanvullend evenementenprogramma. âHet is een plek waar mensen elkaar kunnen ontmoeten en samenwerken en vooral een opwindende beleving die verder gaat dan retail.â
Beeld: Apple/Forster + Partners
Reacties 0