Zeventig procent van de ondernemers speelt nog niet in op de vergrijzing. Dat terwijl 65-plussers in 2030 naar verwachting goed zijn voor 35 procent van de consumentenbestedingen, stelt ING in zijn rapport ‘Vergrijzing als kans’.
De bestedingen van ouderen nemen in alle consumentensectoren toe, stelt de bank. Dat komt in de eerste plaats door de forse stijging van het aantal 65-plus huishoudens, maar ook doordat ‘nieuwe’ ouderen een andere levensstijl hebben, waar hogere bestedingen bij horen. Ook leidt het langer thuis wonen tot meer vraag naar producten en diensten die zelfredzaamheid verhogen.
Mogelijkheden om op de vergrijzingstrend in te spelen ziet ING onder meer in thuisbezorging van maaltijden en producten op het vlak van domotica. Ook toepassingen die winkels toegankelijker maken voor ouderen noemt het rapport als een kans.
Organisaties hebben vaak nog angst om in te spelen op vergrijzing, vanwege het ‘oude en stoffige’ imago, stelt sectormanager food & retail Dirk Mulder. Ook de doelgroep zelf wil vaak niet als ‘oudere’ benaderd worden. “Je hoeft je niet expliciet op ouderen te richten, maar je kunt wel op hun behoeften inspelen”, oppert Mulder.
Q&A bracht eerder deze maand een rapport uit, waarin juist werd gewezen op de gevaren van vergrijzing voor retail. Volgens dat onderzoek besteden ouderen hun geld juist niet in winkels en staat veel vermogen vast. Ook zou de vergrijzing zorgen voor dalende volumes in non-foodretail, omdat ouderen niet vaak meer klussen en verhuizen en ook relatief weinig elektronica aanschaffen.
Reacties 0