Het merendeel van de consumenten heeft er geen problemen mee om persoonlijke informatie te delen met retailers. “De voordelen, zoals gemak, lagere prijzen en betere service, wegen zwaarder”, zegt Thuiswinkel.org-directeur Wijnand Jongen in Het Financieele Dagblad.

Door de toenemende beschikbaarheid van data over koopgedrag kunnen steeds meer retailers een koopbeleving op maat bieden, verwacht Jongen. Daar valt volgens hem nu nog veel aan te verbeteren. “Mensen willen persoonlijk verleid worden, niet achtervolgd door achterhaalde reclameboodschappen.” Door kunstmatige intelligentie kunnen winkeliers volgens de Thuiswinkel.org-directeur straks big data een-op-een toepassen op klanten.

KPMG stelde eerder deze maand in een onderzoek nog dat veel consumenten vraagtekens zetten bij de manier waarop online retailers met persoonlijke gegevens omgaan. Ze zijn vooral ongerust over het doorverkopen van persoonlijke informatie aan derden, hacken en confrontatie met ongewenste marketingacties. Zij vinden controle over privégegevens volgens het bureau belangrijker dan de mogelijke voordelen.