Veel vernieuwing in de Nederlandse retailmarkt komt vooralsnog uit het buitenland. Die trend zal doorzetten en wel in een hoger tempo. Dat stelt sectorspecialist Jos Voss van Rabobank in het rapport Meer innovatie gevraagd!, dat mede in het kader van VEDIS New Retail Champions is geschreven.
Internationale formules hebben volgens Voss een belangrijke bijdrage geleverd aan de shake-out in het Nederlandse retaillandschap. Retailers als Media Markt, IKEA, Zalando, Decathlon, Hornbach, Bauhaus en H&M hebben een relatief sterke positie op de Nederlandse markt kunnen verwerven, omdat Nederlandse spelers geen goed antwoord op deze innovatieve concurrenten heeft gevonden.
Er zullen volgens Voss steeds meer nieuwe formules van buiten komen die waarde toevoegen, omdat de toetredingsdrempels lager zijn dan voorheen. Dat komt onder meer omdat veel retailers uit eigen land worstelen met de aanpassing aan de ‘nieuwe werkelijkheid’ in de sector, met nieuwe faillissementen tot gevolg. “Nieuwe spelers kunnen hier gebruik van maken, bijvoorbeeld om locaties te verwerven”, aldus de sectorspecialist, die als voorbeeld naar Hudson’s Bay wijst.
Verder noemt hij het formulelandschap in ons land ‘redelijk vlak met veel spelers die weinig onderscheidend vermogen hebben en mede daardoor gebruik maken van het prijswapen in de concurrentieslag’. Dit biedt volgens hem kansen voor spelers die wel onderscheidend vermogen kunnen brengen.
Nederland is bovendien aantrekkelijk als kleinschalige proeftuin voor Europa, omdat met weinig risico een formule getest en bij succes uitgerold kan worden. Nieuwe formules hoeven niet langer een landelijk dekkend winkelnetwerk te hebben, maar een flagshipstore in Amsterdam kan al voldoende zijn. “Als er ook buiten Amsterdam winkels nodig zijn, kan gefocust worden op grote plaatsen waarmee snel veel consumenten bereikt kunnen worden.” Tot slot zijn grote marketingbudgetten overbodig, omdat met een slimme inzet van sociale media snel en goedkoop naamsbekendheid kan worden opgebouwd.
Hoewel er ook goede voorbeelden zijn van innovatieve Nederlandse formules, zoals Action, Coolblue, Rituals en Suitsupply, blijven veel retailers volgens Voss achter op dit gebied. “Zij zien de noodzaak tot innovatie, willen ook wel maar kunnen niet door gebrek aan middelen of strategische focus.” Hij raadt hen aan onder meer naar samenwerking te kijken, overnames te doen, nieuwe aandeelhouders aan boord te krijgen of onderdeel te worden van een grotere speler.
Reacties 0