​‘Midden voelt krimpende omzet het hardst’

​‘Midden voelt krimpende omzet het hardst’

De teruglopende fashionomzet komt het hardst aan in het midden, omdat daar de marktleiders met de grote volumes opereren. “Zij wonen vooral in ‘oude huizen’, gebouwd op ouderwetse structuren en bedrijfsprocessen”, zegt oprichter Mireille van der Sprong van Bellamy Gallery in een rondetafelgesprek over het middensegment in het decembernummer van RetailTrends.

Van der Sprong maakte van dichtbij mee hoe Miss Etam weggleed. Het grootste probleem was volgens haar dat consumenten veel minder kochten. “De afgelopen tien jaar daalde de fashionomzet in Nederland met een paar miljard.” Bij de marktleiders in het midden ‘regeren de kostenplaatjes, niet de klantbehoeften’, stelt zij.

Om te overleven moet je als retailer duidelijk maken waarom je er voor de klant bent, stelt managing director Theo Koomen van Lucardi Juwelier. Als voorbeeld wijst hij naar bol.com, dat zichzelf de winkel van allemaal noemt. “Toch vindt de consument ‘m best duur, blijkt uit onderzoek. Dat is verwarrend. Als die prijsperceptie niet verbetert, wordt bol.com de winkel van niemand, vrees ik.”

Coolblue is volgens Hans Anders-directeur Remco Boerefijn ook niet goedkoop, maar door de fun- en gunfactor hebben consumenten minder moeite met de prijs. Hij bewondert de retailer om zijn voortdurende innovatie. “Of het nu gaat om assortiment, personeelsvaardigheden, merken of winkeluitstraling: op alle assen moet je innoveren. En continu ook, want de concurrentie is fel.”

Van der Sprong, Koomen en Boerefijn gaan in het decembernummer van RetailTrends dieper in op de toekomst van het middensegment. Een gesprek over nét-niet-spullen, het V&D-geluk, de onvoorspelbare consument en de sloop van ‘oude huizen’. De vernieuwde digitale editie van RetailTrends is ter kennismaking voor iedereen gratis beschikbaar. Neem ook een abonnement op RetailTrends en ontvang elf keer per jaar RetailTrends en zes keer per jaar EtailTrends. De decembereditie van RetailTrends verschijnt vrijdag 9 december.

RetailTrends