​Voedingsproducenten leggen kindermarketing aan banden

​Voedingsproducenten leggen kindermarketing aan banden

De levensmiddelenindustrie schrapt afbeeldingen van kinderidolen van verpakkingen van ongezonde producten. De producenten hebben daartoe onder maatschappelijke druk besloten, schrijft De Telegraaf.

Op ongezonde producten voor kinderen tot zeven jaar mogen helemaal geen aantrekkelijke afbeeldingen staan. Producten gericht op kinderen tussen de zeven en dertien jaar, moeten aan bepaalde voedingskundige eisen voldoen. Op gezonde producten blijven kinderidolen wel afgebeeld. “Als het om tomaten gaat, gaan we het natuurlijk niet tegenhouden”, zegt directeur Philip den Ouden van brancheorganisatie FNLI.

FNLI onderzoekt nog of de nieuwe regels makkelijk te omzeilen zijn, bijvoorbeeld door producten in het buitenland te laten maken. “Er moet een gelijk speelveld zijn”, aldus Den Ouden. Staatssecretaris Van Rijn van Volksgezondheid noemt het besluit ‘een goede stap’.

Supermarktketens Plus en Albert Heijn haalden de cartoonfiguren en kinderhelden eerder al van hun huismerkproducten af. De Consumentenbond riep merkfabrikanten onlangs nog op dit voorbeeld te volgen, en publiceerde een ‘wall of shame’ van merken die kinderreclame maken op ongezonde producten.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!