Opdringerige verkopers en een gebrek aan innovatie maken de koopervaring bij een auto geen pretje. Het Britse Rockar-concept wil daar verandering in brengen. De klant kan op touchscreens zijn auto samenstellen en kopen, zonder dat er een verkoper aan te pas hoeft te komen. Dat kan zowel volledig online als op digitale schermen in een van de drie vestigingen. De winkel in samenwerking met Jaguar Land Rover, in Londen, kwam er het meest recent bij.
Voordat Rockar zijn samenwerking met Jaguar startte, werden twee winkels met Hyundai geopend. De retailer kiest bewust voor winkelcentra midden in drukke woon- en winkelgebieden voor zijn vestigingen. Rockar hoopt met zijn
locatiekeuze een jonger, vooral vrouwelijk publiek te bereiken. âHet maakt veel
verschil als je ons product in een retailomgeving aanbiedtâ, aldus oprichter Simon Dixon in het januarinummer van RetailTrends.
De automotivebranche is volgens Dixon âop geen enkele manierâ meegegaan in de digitale wereld. âOp het internet is de klant de baas, bij een dealer ligt de macht nog steeds bij de verkoper", verklaart hij hoe hij op het idee voor Rockar kwam.
Rockar wil op termijn overal ter wereld beschikbaar zijn. Voor de uitrol wil Dixon zich niet beperken tot locaties in grote winkelcentra. âAllerlei combinaties met autofabrikanten zijn mogelijk. We hebben een platform dat op zich geen fysieke winkel nodig heeft.â
Reacties 0