Negativiteit overheerst positieve gevoelens in de meeste apotheken. Weinig persoonlijke interactie en een stereotiepe uitstraling die maken dat klanten er het liefst zo snel mogelijk weer uit zijn. Met dat uitgangspunt is apotheek Van Dijck in Bree grondig onder handen genomen, om te laten zien dat het ook anders kan.
Het Belgische bureau Zware Jongens en het Delftse Hoek & De Wit hebben de handen ineengeslagen om de apotheek een dosis positiviteit te geven. Het concept is ontworpen rondom de vrijstaande balie, waar klanten vrij omheen kunnen lopen. Warme kleuren stonden centraal in de nieuwe uitstraling, in tegenstelling tot het gebruikelijke, klinische wit. De kleuren moesten tegelijkertijd de associatie met gezondheid opwekken.
Behalve de balie, is er een kleinere tafel waar vers fruit en water staat uitgestald. Slechts een kleine hoeveelheid medicijnen is te zien in de winkelschappen, de rest is aan het zicht onttrokken. Hoewel interactie met de apotheker wordt gestimuleerd, kunnen klanten ook via computers hun medicijnen uit het magazijn laten halen.
Doordat klanten niet alleen meer voor de kassa hoeven te wachten maar zich vrij door de winkel kunnen bewegen, moeten ze zich meer welkom voelen in de ruimte. Het nieuwe concept valt samen met de verhuizing van Van Dijck, na honderd jaar in hetzelfde pand te hebben gezeten.
Reacties 0