In vijf stappen naar een toegankelijke webshop

In vijf stappen naar een toegankelijke webshop

Door: Suzanne Geurts
Bron: EtailTrends 1

Zijn Nederlandse e-commercespelers blind voor miljoenen shoppers? Het lijkt er wel op. Mensen met een visuele beperking kunnen amper online winkelen. Kortom, er is werk aan de (web)winkel. Zeker nu de wet etailers verplicht om hun webshop voor deze groep toegankelijk te maken. Deze vijf stappen helpen webwinkeliers een eind op weg.

1. Begrijp het gebruik
De platforms zijn slecht ‘leesbaar’ voor hulpapparatuur. Zo gebruiken veel blinden hun toetsenbord met een screenreader die de content voorleest. “Er hoeft maar één foutje in een code te zitten bij bijvoorbeeld een advertentie, en de hele site loopt vast”, legt programmamanager Ron Beenen van Stichting Accessibility uit. Een toegankelijke webwinkel is netjes gecodeerd en voldoet aan de wereldwijde standaard voor toegankelijkheid: WCAG 2.0. Die standaard maakt de site meteen responsive, seo-proof en snel. Omdat je opmaak en inhoud van elkaar scheidt, neemt de omvang veertig tot zeventig procent af. “Eigenlijk is toegankelijkheid een zwaardere vorm van gebruiksvriendelijkheid.”

2. Check de toegankelijkheid
Denk goed na over het design van de webshop, maar zet de functionaliteit voorop. Voor alle gebruikers, benadrukt Beenen. “Begin dus niet bij een nieuwe gadget of plug-in.” Test je huidige webshop eerst op bijvoorbeeld leesbaarheid, tabellen en kleurcontrast via tools in de kennisbank van Stichting Accessibility.

3. Selecteer een toegankelijke webdesigner
Volgens Beenen is het vrij simpel. “Heeft een webdesigner nog nooit van WCAG gehoord? Dan moet je je achter de oren krabben, want dit zijn de algemene toegankelijkheidsrichtlijnen.” Huiverig is hij voor webbouwers die vooral standaardpakketten bieden. “Je moet diep in het cms kunnen coderen. Dat lukt zelden met een kant-en-klaar-programma.” Wie zeker goed wil zitten, kan de lijst met toegankelijke webbouwers op Accessibility.nl bekijken. Hierop staan leveranciers die óf meewerkten aan sites met het waarmerk drempelvrij.nl óf bij de stichting een training volgden.

4. Programmeer als een pro
WCAG 2.0 bestaat uit vijftig richtlijnen. Aan 38 daarvan moet een webshop voldoen om officieel toegankelijk te zijn. Denk aan:
-Alt-tekst bij functionele plaatjes zoals productafbeeldingen, zodat de reader kan voorlezen wat op de afbeelding staat.
-Skiplinks zijn voor screenreaders onmisbaar. Hiermee kan een gebruiker meteen naar een zoekfunctie, het hoofmenu of de bestelknop ‘tabben’. Want als álles wordt gelezen, is een blinde shopper wel twintig keer (!) langer bezig dan een doorsnee gebruiker.
-YouTube-filmpjes met ondertiteling helpen doven en slechthorenden, maar verbeteren ook de indexbaarheid en vindbaarheid van een webshop. En niet onbelangrijk: na Google is YouTube de meestgebruikte zoekmachine.

5. Test, test, test
Voer tijdens het ontwerpproces usabilitytests uit bij gebruikers, zoals Picnic deed bij zijn bestelapp voor klanten met een visuele beperking. Ook kun je een traject voor het waarmerk drempelvrij.nl volgen. “Veel organisaties gaan niet per se voor dit label, maar willen hun website wel voor zo’n zeventig, tachtig procent toegankelijk hebben. Ik begrijp die keuze, het gaat om de stappen die gezet worden”, aldus Beenen. Nog een tip: kaart het al bij de leveranciersselectie aan. “Als een webbouwer zenuwachtig wordt, weet je genoeg.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Dit artikel krijg je cadeau. Lees alles van RetailTrends voor slechts € 10,- (eerste maand).

Word member Of log in