​The Body Shop officieel op de schopstoel

​The Body Shop officieel op de schopstoel

L’Oréal bevestigt de mogelijkheden te onderzoeken om The Body Shop af te stoten. Een definitieve beslissing over de Britse winkelketen is echter nog niet genomen, meldt het Franse cosmeticaconcern bij de publicatie van zijn jaarcijfers.

Eerder deze week meldde de Financial Times dat zakenbank Lazard is ingeschakeld om de opties voor de kwakkelende keten te bekijken, waarbij een directe verkoop de meest logische uitkomst zou zijn. Een aantal investeerders zou al interesse hebben getoond in de keten, die in 2006 voor ruim 650 miljoen pond werd gekocht door L’Oréal.

The Body Shop boekte vorig jaar 920,8 miljoen euro omzet, 4,8 procent minder dan een jaar eerder. De like-for-like omzet nam wel met 0,6 procent toe. Het ‘momentum’ was volgens zijn huidige eigenaar goed in Zuid-Amerika en Europa, en dan vooral in het Verenigd Koninkrijk. In Saudi-Arabië en Hongkong houdt de winkelketen last van de moeilijke marktomstandigheden.

De winstgevendheid van The Body Shop kreeg vorig jaar een knauw. De operationele winst daalde van 54,8 naar 33,8 miljoen euro. De winkelketen heeft meer dan drieduizend vestigingen in 66 landen, waaronder zo’n veertig in Nederland.

L’Oréal zag zijn totale omzet in 2016 met 2,3 procent toenemen tot 25,8 miljard euro. De operationele klom met 3,5 procent naar 4,4 miljard euro.

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends