​Xenos vraagt marketingbijdrage van leveranciers

Leveranciers van Xenos worden gevraagd twee procent korting te geven op de factuur als marketingbijdrage. De korting wordt niet eenzijdig opgelegd, benadrukt een woordvoerder van moederbedrijf Blokker Holding tegenover RetailNews. "We vragen ze in goed overleg een bijdrage te leveren aan de innovatieslag van Xenos."

Het geld wordt gestoken in de vernieuwing van de winkels. Er is met de grotere leveranciers overleg gevoerd en een aantal heeft een brief gehad over de marketingbijdrage. Een van de leveranciers stelt in het Het Financieele Dagblad dat er geen tegenprestatie tegenover staat, maar dat is volgens de woordvoerder onjuist. “Als leveranciers het ervaren als eenzijdig opgelegd, raad ik ze aan contact met Xenos op te nemen.”

Leveranciers van Xenos kregen vorig jaar al een brief waarin stond dat de betalingstermijn eenzijdig werd verlengd, evenals andere leveranciers van Blokker Holding. Die maatregel gold destijds als onderdeel van een ‘professionaliseringsslag en kwaliteitsslag’ bij het retailconcern.

Xenos heeft het vooral in eigen land lastig, waardoor het zich vorig jaar genoodzaakt zag om 250 winkelmedewerkers te ontslaan. Tegelijkertijd zou er vorig jaar 11,5 miljoen euro geïnvesteerd worden in onder meer het vernieuwen van de formule en een verbetering van het assortiment en de service op de winkelvloer. Daarmee wilde Xenos zijn omzet- en margebijdrage verhogen.

RetailTrends