Een duurzaamheidsbeleid, je kunt niet meer zonder. En met een duurzaamheidsbeleid komt een duurzaamheidsmanager, vaak chief sustainibility officer (cso) genoemd. De Amerikaanse consultant Kathleen Miller en professor George Serafeim van de Harvard Business School onderscheiden drie niveaus van duurzaamheid binnen een organisatie. Hiervoor spraken ze met 66 cso's en mensen met vergelijkbare functies maar andere titels uit 27 industrieën. Dit zijn de drie fasen, zoals beschreven in het januarinummer van RetailTrends.
Compliance
In deze eerste fase starten organisaties vaak met activiteiten gericht op het naleven van voorschriften. De inspanningen zijn niet strategisch of gecentraliseerd. Werknemers nemen soms vrijwillig deel aan projecten rondom bijvoorbeeld recycling. De meeste bedrijven die zich in deze fase bevinden hebben nog geen formele cso-rol.
Efficiency
Op het volgende niveau komt efficiëntie om de hoek. Organisaties passen duurzaamheid strategischer toe door maatregelen te treffen die geld zullen besparen, zoals energiebesparing of het terugdringen van verspilling. Bedrijven stellen in deze fase een cso aan, die samenwerkt met de ceo. De cso maakt een businesscase voor de te nemen duurzaamheidsmaatregelen die onder de streep gunstig uitpakken voor de organisatie en tegelijkertijd de reputatie verbeteren. Veel bedrijven blijven zweven in deze fase.
Innovatie
Een klein aantal organisaties bereikt de derde fase, waarbij duurzaamheid in de kern van het bedrijf is geïntegreerd en zorgt voor een transformatie. Op dit niveau is de strategie gericht op winstgevendheid op de lange termijn en de duurzaamheidsplannen focussen zich op grote maatschappelijke problemen, zoals klimaatverandering. De uiteindelijke verantwoordelijkheid voor duurzaamheid verschuift op dit punt van de ceo naar de cso. De cso maakt duurzaamheid onderdeel van het takenpakket van verschillende afdelingen van de organisatie. Daarnaast is hij verantwoordelijk voor het ontwikkelen van een duurzaamheidsstrategie en het monitoren van de manier waarop de doelen behaald worden.
Changemakers in Retail op 9 mei in Utrecht
In RetailTrends 1 komen onder meer de verantwoordelijken voor duurzaamheid van Zeeman, C&A en A.S. Watson aan het woord. Duurzaamheid is daarnaast een terugkerend thema op het event Changemakers in Retail. Changemakers in Retail is een event van RetailTrends Media over verandering en kansen. Staan voor product, merk, consument, werknemers en de wereld biedt kansen voor groei en onderscheidend vermogen. Waar kan uw bedrijf het verschil maken? www.changemakersinretail.nl
Reacties 0